November, 2 jaar in Oz.

Pfffffffffff, wat vliegt de tijd. Deze maand ( 23-11 ) zijn we al weer twee jaar in Oz. Niet te geloven zeg. Laat ik ook op die datum al drie maanden gestopt te zijn met roken. Ja ik. ( nu maar volhouden he )

Deze maand weer een stuk gereisd en veel mooie dingen gezien en leuke dingen gedaan. We zijn eerst een weekje in Airlie Beach geweest. Leuk stadje aan de kust. Het is hier ontzettend druk met allerlei soorten toeristen en voor het eerst komen we ook veel mensen uit NL tegen. Airlie beach is vooral bekend omdat je vanaf hier verschillende trips kunt boeken naar de WhitSunday Islands. Natuurlijk boeken wij ook een dag trip want dit mag je niet missen. Met de boot vertrekken we eerst voor een tocht rond de eilanden waarna de boot voor anker gaat zodat we kunnen snorkelen. De eerste keer dat we weer snorkelen in het Great Barrier Reef. Het is verbazend hoe mooi de onderwater wereld hier is. Net of je snorkeld in een groot aquarium. Na een uurtje te hebben gesnorkeld varen we naar Whitheaven Beach, waar we aanleggen. Dit is een hagelwit strand met azuur blauw water. Hier mogen we even op het strand zonnen of zwemmen :) Na de lunch gaat de boottrip naar een spectaculaire lookout genaamd, Hill Inlet. Soms zijn er uitzichten die ons nog steeds verassen, wauw. Hierna keren we terug naar Airlie Beach. Het is echt een mooie dag geweest. De rest van de week doen we rustig aan. Maar daar is Airlie Beach ook de plek voor.

De trip gaat verder via Bowen naar Townsville. Dit is een grotere stad aan de kust. Hier blijven we ook een paar dagen. Hier is het redelijk vlak, dus pakken we de fietsen weer eens tevoorschijn om Townsville te verkennen.

Even een weetje, van November t/m Mei mag je niet meer in de zee zwemmen ivm met de Box Jellie Fish en ander soortige kwallen. De Box Jellie Fish is een hele kleine, dodelijke kwal. Dus ook al zien we nu de mooiste stranden en is het bloedheet, je mag niet zomaar in de zee zwemmen. Op sommige plekken hangen ze speciale netten in de zee en daar kun je wel veilig zwemmen. Als de zee niet helder blauw, maar troebel is, moet je ook de krokodillen niet vergeten. Ach, je kunt het maar weten he.

En zo komen we in Cardwell terecht, een heel klein plaatsje, aan de kust maar ook in het regenwoud. Het woord zegt het eigenlijk al, ook veel regen hier haha. Mark heeft zijn eerste kokosnoot al gevonden en opgegeten. Verser kan niet. Ook zijn hier lychee bomen en mango bomen, maar deze vruchten zijn nog niet helemaal rijp. Wat ook heel mooi is, zijn de tropische planten hier. Kamerplanten in het wild zeg maar.

Via een forum voor mensen die naar Australie emigreren ( XPdite ), hebben we de Familie van Vark ( Aukje, Arthur, de kids Tjits, Diuwke en Bregje ) leren kennen. Ze reizen eerst zo'n vier maanden door Australie, voordat ze zich in Melbourne gaan vestigen. We kruisen elkaar in Cardwell, en spreken af op een camping. Een gezellige dag en 's avonds een bbq. Heerlijk om gewoon weer eens Nederlands te kletsen.

Wij vervolgen onze weg richting het noorden richting Mena Creek. Hier is het Paronella park. In 1913 kocht een jonge spanjaard ( Jose Paronella ) hier een stuk grond om zijn droom te verwezelijken. Die droom was een spaans kasteel met tuin. Er is een grote waterval en daarom heen is alles gebouwd. Heel anders dan anders en sommige delen zijn bewaard gebleven. www.paronellapark.com.au

Gewoon even tussendoor, tijdens het boodschappen doen in Innisfail zien we ineens wat lekkere Nederlandse dingen in de winkel.........allerlei soorten drop, appelflapjes, speculaas en stroopwafels. Hmmm dat is smullen.

Via heel veel watervallen zijn we naar Atherton gereden. Dit is een dorp achter Cairns in de bergen. Heel verrassend hoe koel en fris het hier is. Daarna hebben we onze tocht vervolgd naar Mareeba. In deze omgeving zijn ook diverse koffie plantages. In Mareeba zijn we gestopt bij "Coffee Works". Hier hebben we de keuze uit 12 soorten chocola, 4 lokale soorten tea en 21 soorten koffie. Keuze genoeg. Mark heeft uiteindelijk gekozen voor hele pure chocolade met een chillie nasmaak. Ik heb voor een bordje met diverse soorten chocolade gekozen en natuurlijk ieder een lekkere bak koffie. Daarna zijn we naar Kuranda gereden. Dit is een klein gezellig en toeristisch dorpje in het regenwoud. Hier word veel lokale kunst verkocht. Hierna even snel naar Cairns gereden want de airco maakte weer een heel raar geluid. Gelukkig is hier een Fiat dealer. De monteur hoorde meteen wat er niet goed was en heeft het gerepareerd. We hoorde nu ook dat er een wiellager moet worden vervangen. Deze is besteld en we maken een afspraak als we weer terug in Cairns zjn.

We vervolgen onze weg naar het noorden richting Daintree. Dit is het regenwoud boven Cairns. Eerst stoppen we in Mossman om een mooie wandeling te maken in "Mossman Gorge". Deze wandeling gaat langs de rivier. Daarna gaan we met de veerboot over de Daintree River om verder het regnwoud in te rijden. We kunnen met de camper tot "Cape Tribulation" rijden. "Where the rainforest meets the reef". Dit is echt een mooi stukje in Australie. Zo rijden we langzaam weer terug naar de veerboot. We blijven op twee verschillende campings overnachten. Een camping is meteen aan zee, je moet alleen een klein pad volgen onder de palmbomen door. De andere camping is in het regenwoud. Heel leuk die verschillen. Natuurlijk hebben we hier veel gewandeld. Het is hier genieten van alle bomen en planten die er groeien. Op de terug weg zijn we nog een paar dagen in Port Douglas geweest. Dit ligt ook prachtig tussen de bergen en aan zee. De camping die we hebben uitgekozen is vlak bij de zee. Met zo'n speciaal net tegen die kwallen, dus we kunnen veilig zwemmen.

En zo komen we eind van de maand aan in Cairns. Dit gebied vinden we toch wel heel erg mooi. We hebben het hele rondje Australie gehad. We besluiten hier een tijdje te blijven. Een tijdje...................we hebben vliegtickets voor een vakantie naar NL geboekt vanaf Cairns. Op 15 Mei landen we op Schiphol en we blijven tot 19 Juni. Nou voor die tijd weten we wel iets meer. Na 2 jaar reizen moeten we nu niet gaan haasten lijkt ons zo. Maar er moet wel weer gewerkt worden hoor :)

Keep in touch !!!

< Vorige --------------------------------------------------------------volgde > Volgende >